امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://chemlack.cloob24.com
0

میکروبی‌که پیش غذایش زنگ آهن وغذایش گاز متان است

تصویر: رِاکتوری که کارتال (Kartal)وهمکاران او میکروب زنگ آهن خوار را پیداکردند
مدت های (مدیدی)بود که بیولوژیست ها مشکوک به وجود این میکروب بودند، ولی آنرا پیدا نمی کردند تااینکه بالاخره سروکله آن (میکروب)پیداشد، میکروبی که آهن وگاز متان می خورد، بسیاربیشتر،این میکروب (مفید)یک نیمچه شیمی دان است وقادراست اکسیداسیون متان و رِدوکسیون آهن را تواماً (وهمزمان)انجام دهد.
این میکروب ونوع خوراکش احتمالاً قادرخواهدبود درجذب انبوهی ازگاز گلخانه ای متان بسیارموثر واقع گردد.
دربرخی از پروسه ها متان تولید می شود ودربرخی دیگر متان مصرف می شود. بین این دوپروسه یک "تعادل" برقراراست،تعادلی‌که‌تعیین‌کننده‌مقداررهاسازی گاز متان درآتمسفراست.
 یک تیم تحقیقاتی از انستیتو میکروبیولوژی‌دریائی‌موسسه ‌ماکس پلانک  (MPI f-r Marine Mikrobiologie)
ودانشگاه هلندی رادبود (Radboud)این میکروب را کشف کرد، میکروبی که قادراست  به کمک آهن (اکسید)گازمتان را به کربن دی اکسید تبدیل کند.آهن احیاءشده دراین پروسه می تواند مورداستفاده میکرواورگانیسم های دیگری وباعملکِرددیگری  قراربگیرد. میکروب جدیداً کشف شده‌ با نام علمی" Archaee Methanosarcinales "  قادراست به نوعی زنجیره ای ازواکنش های شیمیائی را راه اندازی کند که همزمان سیکل متان وآهن راتحت تأثیرقراردهد.
یک توانائی دیگر:
کاندیدائی برای تصفیه خانه های فاضلاب
این میکروارگانیسم (مفید)نه فقط زنگ خواراست، بلکه قادراست نیترات را به آمونیاک تبدیل کند(احیاء)،یک پروسه شیمیائی که برعکس آن یعنی تبدیل آمونیاک به نیترات(اکسیداسیون)آسان ترقابل انجام است. میکروب دیگری قادراست درادامه این پروسه (مجدداً)خوراک "محبوب" خود یعنی آمونیاک ایجادشده را - بدون نیاز به اکسیژن-به نیتروژن تبدیل نماید. به گفته "کارتل" رئیس تیم تحقیقاتی که اخیراً ازدانشگاه هلندی رادبود به موسسه ماکس پلانگ دربرمن (آلمان)منتقل شده است، این امکان وجوددارد که " بیورِاکتوری طراحی وساخته شود که حاوی دوونوع میکروارگانیسم باشدکه(همزمان)وبدون نیازبه اکسیژن آمونیاک (یا املاح آمونیم)ومتان را درفاضلاب ها تجزیه کرده به نیتروژن و دی اکسیدکربن تبدیل نماید"
 وی همچنین معتقداست که "این پروسه می تواند در مزارع برنج نیزمورداستفاده قرارگیرد که مسئول یک پنجم از کل متان رهاشده به آتمسفراست"
میلیاردهاسال پیش
کشف میکروب آهن خوار واکسیدکننده متان ممکن است رازهائی ازتاریخ اولیه کره زمین رانیز رمزگشائی کند.
میکروب Methanosarcinales احتمالاً دوران شکوفائی خود را درآتمسفر مملوازگازمتان کره زمین بین 2.5تا4 میلیاردسال پیش داشته است.حال ودرصورتیکه ما ازمتابولیسم این میکروب اطلاعات بیشتری بدست آوریم،شایدقادرگردیم بحث نسبتاً بغرنج ومهم سیکل آهن درکره خاکی (درآن سال ها)رانیز به سرانجام رسانیم!
منبع: Chemie.de 26.10.2016

**************************************

کتاب های نگارنده وبلاگ

علوم وتکنولوژی رنگ، رزین ها

حلال ها وصنعت رنگ

پلی اورتان درصنعت رنگ

رنگ ها وپوشش های  اپوکسی

برای مشاهده جزئیات روی عنوان کتاب ها کلیک کنید

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه